Zoll | Israel | Normen- und Importreform
Übernahme von EU-Bestimmungen erleichtert Importe
Israel hat sich 43 EU-Regelungen zu eigen gemacht. Für die Einfuhr der davon erfassten Waren muss die Konformität mit israelischen Normen künftig nicht mehr nachgewiesen werden.
08.01.2025
Von Wladimir Struminski | Israel
Am 1. Januar 2025 ist in Israel eine weitreichende Importreform in Kraft getreten. Sie ist in einer vom Parlament gebilligten Verordnung des Wirtschaftsministeriums (Ministry of Economy and Industry) verankert.
EU-Nachweis statt Konformitätszeugnis
Ihr Kernpunkt ist die Übernahme von 43 Regelungen der EU in das israelische Normenwesen. Die meisten von ihnen erlangen sofort oder binnen weniger Monate Geltung. Für mehrere wurden längere Übergangsfristen von bis zu drei Jahren festgelegt.
Ursprünglich hatte das Wirtschaftsministerium nur die Übernahme von 23 EU-Regelungen geplant. Kurz vor der Abstimmung im Wirtschaftsausschuss des Parlaments reichte es jedoch zusätzliche 20 Regelungen nach.
Gemäß der Reform dürfen die von den europäischen Regelungen erfassten Waren auch ohne den Nachweis der Übereinstimmung mit den relevanten israelischen Normen importiert werden. Stattdessen genügt es, wenn die Importerzeugnisse nachweislich in der EU vertrieben werden und den dortigen Normen entsprechen.
Reform erfasst die meisten israelischen Normen
Nach Mitteilung von Wirtschaftsminister Nir Barkat betreffen die übernommenen EU-Regelungen insgesamt 444 verbindliche israelische Normen. Das ist eine große Mehrheit aller obligatorischen Normen im Lande. Neben diesen hat das Normeninstitut (Standards Institution of Israel) eine große Zahl freiwilliger Nomen erlassen, die nicht verbindlich sind, sondern vor allem als Güteprädikat gelten. Nach Angaben des Normeninstituts gibt es in Israel insgesamt 573 verbindliche Normen.
Als Beispiele für Produktkategorien, die unter die Importreform fallen, nannte das Wirtschaftsministerium Elektrowaren für den Heimgebrauch und andere Elektroprodukte, Reinigungs- und Pflegemittel, Elektronik: Computer, Server, Kommunikationsgeräte, Unterhaltungselektronik, Kinderprodukte, Sicherheitszubehör wie Schutzhelme und Schutzkleidung sowie weitere Kategorien wie gefahrstofffreie Aerosole, Holzplatten und Sonnenbrillen. Eine vollständige Auflistung der übernommenen EU-Normen ist in der unten stehenden Tabelle enthalten.
Importwirtschaft begrüßt die Reform
Zwar wurden die einheimischen Normen nicht abgeschafft. Importeure können nach wie vor Waren ins Land bringen, für die sie eine Bestätigung der Konformität mit der jeweiligen israelischen Form vorlegen. Indessen dürfte das die Ausnahme bleiben. Laut einer vom Wirtschaftsministerium unter 400 Importeuren durchgeführten Umfrage wollen 90 Prozent von ihnen künftig das neue "europäische Verfahren“ nutzen.
Die dafür erforderliche Dokumentation richtet sich nach der Risikoeinstufung des jeweiligen Produkts. Bei von Israel als risikoarm eingestuften Waren genügt eine Erklärung des Importeurs zur Übereinstimmung des Produkts mit den jeweils geltenden europäischen Bestimmungen. Bei "mittelriskanten“ Erzeugnissen muss der Importeur zusätzlich erklären, das Produkt werde aktuell in der EU vertrieben oder eine Konformitätsbestätigung des Herstellers beibringen.
Für als risikoreich klassifizierte Importwaren bestehen weitere Anforderungen. Zu solchen Produkten gehören unter anderem Produkte für Babys und für Kinder unter drei Jahren, Kunststofferzeugnisse, die mit Nahrungsmitteln oder Getränken in Berührung kommen, sowie Reinigungsmittel. In diesen Fällen muss der Importeur relevante Dokumente zu dem Produkt aufbewahren.
Die Importeure sind verpflichtet, zu ermitteln, welche Bedingungen für das jeweilige Produkt gelten. Das ist mithilfe einer Datenbank des Wirtschaftsministeriums möglich.
Wirtschaftsministerium plant Nachkontrollen
Für die Zollfreigabe muss der Importeur seinen Zollagenten anweisen, die Zollerklärung mit einem speziellen Code – Code 65 – zu kennzeichnen. Einheimische Hersteller müssen naturgemäß keine Importerklärung abgeben. Allerdings müssen auch ihre Produkte den jeweils in der EU geltenden Bestimmungen entsprechen.
Das Wirtschaftsministerium will durch Untersuchungen im Handel prüfen, ob die nach dem "europäischen Verfahren“ eingeführten Waren den EU-Anforderungen entsprechen. Importeure, einheimische Hersteller oder Distributoren, die gegen diese Anforderungen verstoßen, müssen, je nach Schwere des Verstoßes, mit administrativen Strafen, Bußgeldern oder auch mit strafrechtlicher Verfolgung rechnen.
Nummer laut Verordnung des Wirtschaftsministeriums | EU-Bestimmung | Inkrafttreten in Israel | Anmerkungen |
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1 | Directive 2009/48/EC of the European Parliament and of the Council of 18 June 2009 on the safety of toys | 1.2.2025 | Besondere Auflagen für Spielzeuge für Kinder unter drei Jahren |
2 | Regulation (EU) 2023/988 of the European Parliament and of the Council of 10 May 2023 on general product safety | 1.2.2025 | Besondere Auflagen für Kinderspiele und Babyprodukte |
3 | Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals | 1.1.2025 | |
4 | Commission Regulation (EU) No 10/2011 of 14 – January 2011 on plastic materials and articles intended to come into contact with food | 1.3.2025 | Erklärung des Herstellers oder Lieferanten über einen Geschäftsstandort in der EU erforderlich |
5 | Directive 2014/35/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of electrical equipment designed for use within certain voltage limits (LVD) | 1.1.2025; für Niederspannungskabel Übergangsfrist von 18 Monaten | bis 1.000 Volt |
6 | Directive 2014/30/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to electromagnetic compatibility (EMC) | 1.1.2025 | |
7 | Regulation (EC) No 648/2004 of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on detergents | 1.3.2025 | |
8 | Regulation (EC) No 1272/2008 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2008 on classification, labelling and packaging of substances and mixtures (CLP) , 1.7.2025
| 1.7.2025 | Hersteller muss ein Sicherheitsdatenblatt (safety data sheet - SDS) besitzen, Hinweis auf Giftrisiken erforderlich |
9 | Council Directive 75/324/EEC of 20 May 1975 on the approximation of the laws of the Member States relating to aerosol dispensers | 1.1.2025 | |
10 | Regulation (EU) 2016/425 of the European Parliament and of the Council of 9 March 2016 on personal protective equipment | 1.1.2025 | |
11 | Directive 2010/35/EU of the European Parliament and of the Council of 16 June 2010 on transportable pressure equipment | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
12 | Directive 2014/29/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of simple pressure vessels | Übergangsfrist von zwei Jahren | |
13 | Directive 2014/68/EU of the European Parliament and of the Council of 15 May 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of pressure equipment | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
14 | Directive 2006/42/EC of the European Parliament and of the Council of 17 May 2006 on machinery (MD) | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
15 | Directive 2014/33/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to lifts and safety components for lifts (LIFTS) | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
16 | Regulation (EU) No 305/2011 of the European Parliament and of the Council of 9 March 2011 laying down harmonised conditions for the marketing of construction products (CPR) | Übergangsfrist von zwei Jahren | |
17 | Regulation (EU) 2023/1542 of the European Parliament and of the Council of 12 July 2023 concerning batteries and waste batteries | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
18 | Regulation (EC) No 1935/2004 of the European Parliament and of the Council of 27 October 2004 on materials and articles intended to come into contact with food (FCM) | 1.3.2025 | Erklärung des Herstellers oder Lieferanten über einen Geschäftsstandort in der EU und über legale Vermarktung in der EU erforderlich |
19 | Council Directive – 84/500/EEC of 15 October 1984 on the approximation of the laws of the Member States relating to ceramic articles intended to come into contact with foodstuffs | 1.3.2025 | Erklärung des Herstellers oder Lieferanten über einen Geschäftsstandort in der EU und über legale Vermarktung in der EU erforderlich |
20 | Directive 2014/53/EU of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of radio equipment (RED) | 1.1.2025 | |
21 | Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 establishing a framework for the setting of ecodesign requirements for energy- related products (ErP) | 1.1.2025 | |
22 | Regulation (EU) 2016/426 of the European Parliament and of the Council of 9 March 2016 on appliances burning gaseous fuels (GAR) | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
23 | Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council of 4 July 2017 setting a framework for energy labelling | 1.1.2025 | |
24 | Regulation (EU) 2017/745 of the European Parliament and of the Council of 5 April 2017 on medical devices (MDR) | 1.7.2025 | |
25 | Directive 93/42/EEC of 14 June 1993 concerning medical devices (MDD) | 1.7.2025 | |
26 | Regulation (EU) No 528/2012 of the European Parliament and of the Council of 22 May 2012 concerning the making available on the market and use of biocidal products | 1.7.2025 | |
27 | Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council of 30 November 2009 on cosmetic products | Übergangsfrist von drei Jahren | |
28 | Regulation (EU) 2019/1021 of the European Parliament and of the Council of 20 June 2019 on persistent organic pollutants (POP | 1.3.2025 | |
29 | Regulation (EU) No 1007/2011 of the European Parliament and of the Council of 27 September 2011 on textile fibre names and related labelling and marking of the fibre composition of textile products | 1.3.2025 | Hinweis auf An- oder Abwesenheit von brandverzögernden Substanzen erforderlich |
30 | Regulation No 129 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of enhanced Child Restraint Systems used on board of motor vehicles (ECRS) | 1.2.2025 | |
31 | Directive 2014/32/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of measuring instruments (MID | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
32 | Directive 2004/42/EC of the European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on the limitation of emissions of volatile organic compounds due to the use of organic solvents in certain paints and varnishes and vehicle refinishing products | 1.7.2025 | |
33 | Commission Directive 93/11/EEC of 15 March 1993 concerning the release of the N-nitrosamines and N- nitrosatable substances from elastomer or rubber teats and soothers | 1.2.2025 | |
34 | Directive (EU) 2020/2184 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2020 on the quality of water intended for human consumption | Übergangsfrist von drei Jahren | |
35 | Directive 98/70/EC of the European Parliament and of the Council of 13 October 1998 relating to the quality of petrol and diesel fuels | Übergangsfrist von drei Jahren | |
36 | Regulation (EU) 2023/2405 of the European Parliament and of the Council of 18 October 2023 on ensuring a level playing field for sustainable air transport (ReFuelEU Aviation) | Übergangsfrist von drei Jahren | |
37 | Directive 2011/65/EU of the European Parliament and of the Council of 8 June 2011 on the restriction of the use of certain hazardous substances in electrical and electronic equipment (RoHS) | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
38 | Directive 2014/34/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to equipment and protective systems intended for use in potentially explosive atmospheres (ATEX | 1.1.2025 | |
39 | Directive 2000/14/EC of the European Parliament and of the Council of 8 May 2000 on the approximation of the laws of the Member States relating to the noise emission in the environment by equipment for use outdoors (NOI) | 1.1.2025 | |
40 | Regulation (EU) 2024/573 of the European Parliament and of the Council of 7 February 2024 on fluorinated greenhouse gases (F-gas) | 1.1.2025 | |
41 | Commission Regulation (EU) 2022/1616 of 15 September 2022 on recycled plastic materials and articles intended to come into contact with foods | 1.3.2025 | |
42 | Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2023 on machinery | Übergangsfrist von 18 Monaten | |
43 | Directive 2009/30/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 amending Directive 98/70/EC as regards the specification of petrol, diesel and gas-oil and introducing a mechanism to monitor and reduce greenhouse gas emissions and amending Council Directive 1999/32/EC as regards the specification of fuel used by inland waterway vessels and repealing Directive 93/12/EEC | Übergangsfrist von drei Jahren |